ESTA Україна

Новорічне звернення від президента «ESTA» Гези Зілвея

Після «королівської лінії» президентів «ESTA», у числі яких Макс Росталь, Єгуді Менухін і Бруно Гуріанна, я, ваш новообраний президент, із рядових.

Багато хто з членів запитає: «Хто такий Геза Зілвей і чому Бруно Гуріанна довірив йому естафетну паличку?» Дозвольте мені представитись.

Я народився (1943), виховувався та здобував освіту в любій рідній Угорщині, та понад 50 років працюю у Фінляндії. Я викладав скрипку та камерну музику в Музичному інституті Східного Гельсінкі та в Академії Сібеліуса. Як директор музичного інституту я розробив і розвинув на засадах філософії Кодая викладацьку програму та репертуар для відділу ранньої освіти інституту, де діти дошкільного віку отримували доінструментальне навчання.

У цій новій програмі діти-дошкільнята під час гри з іграшками плескали в долоні, «гуділи» й співали ті самі дитячі віршики та пісеньки, які пізніше з’являлися у їхніх посібниках зі скрипки, альта, віолончелі чи контрабасу. Цей очевидний зв’язок між ранньою музичною освітою та інструментальним навчанням надзвичайно допоміг і дітям, і викладачам, і також батькам. Перший урок скрипки чи віолончелі більше не був цілковито новим стартом, радше — природним продовженням неперервної музичної освіти.

Цей вид співпраці музичних дитсадків з державними чи приватними викладачами може задовольнити освітні цілі «ESTA» і сприятиме не лише якості навчання гри на струнних інструментах, але й благополуччю учнів, викладачів та батьків. Ця програма буде представлена на моїх майстер-класах.

Коли я був молодим учителем, застановлявся над питанням, чому діти мають відвідувати уроки скрипки лише після школи, у другій половині дня або й зовсім увечері, коли їхня фізична та розумова спроможність уже знижувалася.

Тож я попросив директорів державних шкіл вписати уроки скрипки в розклад упродовж шкільного дня, і цей досвід був переважно позитивним. Гра на скрипці розвивалася не за рахунок інших предметів, а навпаки, стимулювала всі інші шкільні заняття і юні скрипалі також ставали успішнішими з цих предметів.

Цей проект став широко відомим і дуже популярним, і Міністерство освіти Фінляндії надало мені ліцензію на створення музичної початкової школи, де інструментальне навчання перепліталося з іншими навчальними предметами. Учні цієї школи були також студентами Музичного інституту Східного Гельсінкі і отримували індивідуальне навчання після звичайного шкільного часу. У першій половині дня викладачі музичного інституту відвідували початкову школу та проводили інструментальні уроки в маленьких групах, до п’яти дітей у кожній. Ці 45-хвилинні уроки проводились чотири рази на тиждень.

Чудові результати цієї унікальної співпраці музичного інституту та початкової школи були представлені у 2001 році на конференції «ESTA» у Гельсінкі.

Інститут і школа стали центром навчання струнним ноу-хау, і сотні педагогів-струнників регулярно відвідували їх, щоб ознайомитися з технікою викладання під назвою «Кольорові струни» (Colourstrings) та філософією викладання, що ґрунтується на методі Кодая.

Я сподіваюся, що «ESTA» завдяки своїм зв’язкам та повазі, яку вона викликає, впливатиме на тих, хто приймає рішення, та лобіюватиме запуск подібних проектів у інших європейських містах, де музичні інститути та початкові / середні школи тісно співпрацюватимуть для створення оптимального середовища викладання і навчання.

Традиційно індивідуальні очні уроки є основою викладання гри на струнних і залишаються безцінними. Утім, це ніяк не повинно позначатися на дорогоцінному досвіді дитинства. Навчання у маленьких групах (5–6 осіб), де вчитель має доступ до кожної дитини, щоб вручну виправляти ігрові позиції, ідеально доповнює це індивідуальне навчання, відкриває двері для камерної музики і допомагає налагоджувати соціальну співпрацю.

Музикування разом з іншими природно переростає у гру струнного оркестру. Струнний оркестр — ідеальне навчальне середовище для майбутніх професійних струнних виконавців та серйозних аматорів. У 1972 році разом з моїм братом Чабою Зілвеєм я створив ретельно продуману систему побудови оркестру та навчальну програму. Діти просувалися з рівня «Rascals» (9–11 років) через рівень «Children Strings» (11–15 років) до рівня «Junior Strings» (15+ років), досягаючи зрештою членства у складі оркестру «Гельсінські струнні». «Гельсінські струнні» брали активну участь у культурному житті Фінляндії, регулярно давали публічні концерти, концерти на радіо і телебаченні. Ми об’їздили весь світ, виступаючи в найпрестижніших концертних залах та записуючи найважливіший репертуар, написаний для струнних.

Десятиліття наполегливих репетицій, музичні табори, 32 міжнародні концертні тури, 30 комерційних записів відомих лейблів і понад 50 телевізійних програм навчили, мотивували та розвинули кілька поколінь чудових музикантів.

Цей 50-річний досвід та знання про те, як виховувати, тренувати та керувати струнними оркестрами, є тим, чим я сподіваюся і маю намір поділитися з членами «ESTA».
Мій нещодавній проект «Міжнародні скрипалики» («International Minifiddlers») почався у 2012 році. Він складається зі 120 індивідуальних і групових онлайн-уроків. Уперше в історії інструментального навчання щотижневий розвиток дітей спостерігався, контролювався і документувався дистанційно.

Ця програма функціонує як візуалізований навчальний посібник.

Дорогі колеги «ESTA»!

У цьому зверненні я використовував особовий займенник «я». Але мої професійні досягнення та успіх були реалізовані лише завдяки постійній підтримці мого брата Чаби. Ми доповнювали один одного і разом змогли створити постійно зростаючу команду мотивованих і відданих колег. Я був лише одним з членів цієї прекрасної команди. Я закликаю вас зробити те саме. Ставте цілі, сформуйте команду, співпрацюйте.

Разом з колегами-однодумцями ви досягнете успіху.

Як новий президент нашої організації, я беру на себе сміливість привітати всіх вас із Новим роком надихаючим висловом Золтана Кодая:

«Ми твердо переконані, що людство буде жити щасливіше, коли навчиться більш гідно жити з музикою. Той, хто так чи інакше працює для сприяння цій меті, не живе даремно».

Геза Зілвей
Гельсінкі, Різдво 2020

 

Джерело

Довідка
7 листопада 2020 року на 48-й конференції «ESTA» було обрано новий склад Міжнародного правління «ESTA», у тому числі й нового президента організації. Ним став Геза Зілвей.

Напишіть відгук